(最終更新日:2024-05-01 14:42:04)
|
|
学位
1. |
2013/06/28
|
博士(学術)(北海道大学) |
2. |
2009/03
|
修士(国際広報メディア)(北海道大学) |
3. |
1987/03/23
|
教養学士(国際基督教大学) |
|
所属学会
1. |
2016/04~ |
小学校英語教育学会 |
2. |
2014/11~2018/11 |
American Association for Applied Linguistics (AAAL) |
3. |
2014/07~ |
大学英語教育学会 (JACET) |
4. |
2014/05~2017/04 |
Japan Association For Language Teaching (JALT) |
5. |
2009/11~ |
日本音響学会 |
6. |
2009/10~ |
英語コーパス学会 |
7. |
2007/02~ |
全国英語教育学会 |
8. |
2015/04~2019/03 |
∟ 紀要編集会委員 |
9. |
2015/08~2019/03 |
∟ 紀要査読委員 |
10. |
2019/04~ |
∟ 紀要編集事務局長 |
11. |
2007/02~ |
北海道英語教育学会 |
12. |
2014/04~ |
∟ 事務局 |
13. |
2015/04~2018/03 |
∟ 紀要編集委員長 |
14. |
2018/04~2019/03 |
∟ 紀要編集副委員長 |
10件表示
|
全件表示(14件)
|
|
現在の専門分野
外国語教育, 言語学 コーパス言語学, コミュニケーション学 (キーワード:教師教育、発話コーパス、教室談話分析)
|
|
研究テーマ
1. |
2019/04~
|
マルチモーダル英語授業コーパスのシステム構築と管理・運用と教師教育への応用 国内共同研究 |
2. |
2019/04~
|
小学校外国語授業コーパス構築と指導法検索ツールの開発:CEFR-Jに準拠して 国内共同研究 |
3. |
2015/04~
|
英語ビデオコーパス構築による授業の発話分析と小・中・高校英語教師への支援 個人研究 (キーワード:English classroom discourse, teacher training, video corpus) |
|
研究内容
コーパス言語学的手法を用いた教室談話分析・発話語彙分析 |
|
担当講義
外国語I
英語教育学概論
情報機器の操作
英語コミュニケーション学演習I
英語コミュニケーション学演習II
英語コミュニケーション学特講I
英語コミュニケーション学特講II
英語コミュニケーション特論I
英語コミュニケーション特演I
教科内容の体系(英語科教育) I
教科内容研究(英語科教育英語コミュニケーション分野) I
教科内容・教材開発(英語科教育英語コミュニケーション分野) I |
|
著書、学術論文
1. |
2023/12 |
論文 |
Vocabulary Analyzer Based on CEFR-J Wordlist for Self-reflection (VACSR) Version 2 Asia Pacific journal of Corpus Research 4(2) (共著) |
2. |
2023/08/19 |
論文 |
Web Video Text Tracks to Compile an English Classroom Transcript with Bilingual Speech Proceedings of the 48th JASELE Annual Convention pp.192-193 (単著) |
3. |
2023/02 |
論文 |
The Motivational Effects Facilitated by ESP Digital Materials Integrated with an E-Learning System International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW) 32(2),pp.1-22 (共著) |
4. |
2022/09 |
論文 |
Vocabulary Analyzer Based on CEFR-J Wordlist for Self-reflection (VACSR): From Classroom Corpus Compilation to Self-reflection International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW) 31(1),pp.1-15 (共著) |
5. |
2022/07 |
著書 |
How to Compile an Original Corpus Based on the Interaction Data Involving Children with Autism Spectrum Disorder Promoting Collaborative Learning Cultures to Help Teachers Support Students with Autism Spectrum Dis pp.133-151 (共著) |
6. |
2022/06 |
論文 |
Developing Classroom Corpus Tagger for Teachers’ Reflective Practice: A Spoken Language Tagger to Compile Classroom Corpora English Corpus Studies: Vol. 29 (29),pp.41-62 (共著) |
7. |
2021/10/02 |
論文 |
授業コーパス構築のための自動タグ付けツール "Classroom Corpus Tagger " の開発 『英語コーパス学会大会予稿集 2021』 43-48頁 (共著) |
8. |
2021/08 |
論文 |
CLASSROOM VOCABULARY ANALYZER COMBINED WITH CEFR-J WORDLIST (CCVA): TOOL DEVELOPMENT TO EXAMINE VOCABULARY LEVELS IN CLASSROOM CORPORA BASED ON THE CEFR-J WORDLIST International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW) 27(4),pp.1-12 (共著) |
9. |
2020/08 |
論文 |
ESP corpus design: compilation of the Veterinary Nursing Medical Chart Corpus and the Veterinary Nursing Wordlist Corpora 15(2),pp.125-140 (共著) |
10. |
2020/08 |
論文 |
The Ratios of CEFR-J vocabulary Usage Compared with GSL and AWL in Elementary EFL Classrooms and Suggestions of Vocabulary Items to be Taught Asia Pacific Journal of Corpus Research 1(1),pp.61-94 (共著) |
11. |
2020/03 |
論文 |
SEQUENTIAL ANALYSES OF JAPANESE ELEMENTARY SCHOOL ENGLISH CLASSROOM TURN-TAKING The International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World 23(3),pp.1-19 (共著) |
12. |
2019/08 |
論文 |
Enhancing Students' Speaking Performance Through a Flipped Interaction App Journal of Hokkaido University of Education (Humanities and Social Sciences) 70(1),pp.69-81 (共著) |
13. |
2019/02 |
論文 |
Investigating Similarities between English Education in Morocco and Japan
A comparative study Journal of Hokkaido University of Education, Humanities and Social Sciences 69(2),pp.51-60 (共著) |
14. |
2018/10 |
論文 |
Enhancing Communicative English Language Teaching by Non-native Instructors Through Corpus-based Studies Proceedings of the 4th International Conference on Interdisciplinary Research in Linguistics 4,pp.18-27 (共著) |
15. |
2018/09 |
論文 |
Visualizing English Classroom Spoken Data on Multi-modal Interface to Create Versatile Linguistic Resources Proceedings of the 4th ASIA PACIFIC CORPUS LINGUISTICS CONFERENCE (APCLC 2018) pp.205-210 (共著) |
16. |
2018/08 |
論文 |
Non-native Preservice English Teachers Lexical Usage and Interactional Patters in Transcriptions Coded on COLT Part B Scheme JACET International Convention Selected Papers 5,pp.80-110 (共著) |
17. |
2018/08 |
論文 |
Preservice Non-native English Language Teacher L2 and the Student L2 Response Quantity in Japanese Middle Schools Proceedings of the 27th MELTA International Conference, 2018 pp.84-95 (共著) |
18. |
2018/06 |
論文 |
Regular Expressions and Annotation Design for ESP Corpus Compilation - Compilation of Veterinary Nursing Medical Chart Corpus The Asian ESP Journal 14(1),pp.315-345 (共著) |
19. |
2018/04 |
論文 |
EXAMINING VERB USAGE OF INSTRUCTORS IN ELEMENTARY ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM SPOKEN CORPORA International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW) 17(4),pp.1-14 (共著) |
20. |
2018/03 |
論文 |
Instructor Lexical Analyses of English Activities and English Language as a Subject in Japanese Elementary Schools ARELE 29,pp.65-80 (共著) |
21. |
2018/03 |
論文 |
動物看護学生の英語学習動機尺度の開発 CASELE 48,43-52頁 (共著) |
22. |
2017/08 |
論文 |
ANALYSES OF NON-NATIVE PRESERVICE ENGLISH TEACHER VERBAL INTERACTIONS AT JAPANESE MIDDLE SCHOOLS International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World (IJLLALW) 15(4),pp.1-16 (共著) |
23. |
2017/08 |
論文 |
Assessing the Effectiveness of the COLT Scheme as a Reflection Tool for High School Teachers of English JACET International Convention Selected Papers 4,pp.85-114 (共著) |
24. |
2017/07 |
論文 |
Analyses of Non-Native Preservice English Teacher Verbal Interactions on COLT Part B Scheme The Asian Conference on Language Learning 2017: Official Conference Proceedings pp.317-333 (共著) |
25. |
2017/04 |
論文 |
Developing Spoken Corpora of Non-Native English Teachers to Assist in English Classroom Interactions Official Conference Proceedings of the IAFOR International Conference on Language Learning pp.45-62 (共著) |
26. |
2017/03 |
論文 |
The Effects of Explicit Instructions Observed in Teacher Transcripts and Student Impression Remarks in Elementary School HELES JOURNAL 16 (16),3-18頁 (共著) |
27. |
2017/02 |
論文 |
Designing Parallel Spoken Corpora of English Classroom
Through Embedding TL2 Elements Journal of Hokkaido University of Education (Humanities and Social Sciences) 67(2),pp.27-39 (共著) |
28. |
2017/01 |
著書 |
Mini-Activities in University Non-Major English Classes 2,42--45頁 (共著) |
29. |
2016/09 |
論文 |
高汎用性教室英語の発話コーパス構築の課題と蓄積の方向性 北海道教育大学紀要(人文科学・社会科学編) 67(1),15-25頁 (共著) |
30. |
2016/03 |
論文 |
Feasibility of Using Translated Middle School Non-Native Instructor Utterances in L2 Lessons ARELE (27),pp.109-124 (単著) |
31. |
2016/02 |
論文 |
Designing an XML schema for classroom discourse visual representation through XSLT Journal of Hokkaido University of Education (Humanities and Social Sciences) 66(2),pp.1-16 (共著) |
32. |
2015/08 |
論文 |
Analyzing Classroom English of Non-native Instructed EFL Classrooms in Japanese Middle Schools Journal of Hokkaido University of Education (Humanities and Social Sciences) Vol. 66(No. 1),pp.91-109 (単著) |
33. |
2015/02 |
論文 |
Tabulating Transcripts and Coding on COLT Part B Scheme to Quantify Classroom Interaction Analysis Categories HELES JOURNAL (14),pp.23-41 (共著) |
34. |
2015/02 |
論文 |
模擬授業ビデオ視聴の受け取られ方と教師教育への示唆 北海道教育大学紀要 人文科学・社会科学編 65(2),67--79頁 (単著) |
35. |
2013/06 |
論文 |
Enabling English Classroom Discourse by Non-native Instructors PhD Dissertation Submitted to Hokkaido University Graduate School (単著) |
36. |
2013/03 |
論文 |
Lexical types and tokens found in the classroom speech of native and non-native English language instructors in a Japanese high school Acoustical Science and Technologies 32(2),pp.94-104 (共著) |
37. |
2012/12 |
論文 |
Using Classroom Corpora to Train Pre-service Language Teachers in Disfluencies and Feedback HELES JOURNAL 12,pp.3-20 (共著) |
38. |
2009/06 |
論文 |
Determining the keyness of lexical items found in the classroom speech of native and non-native English language instructors IEICE Technical Report [Speech] 109(99),pp.39-44 (共著) |
39. |
2008/09 |
論文 |
Lexical analyses of native and non-native English language instructor speech based on a six-month co-taught classroom video corpus Proceedings of Interspeech 2008 pp.1984-1987 (共著) |
40. |
2008/06 |
論文 |
Statistical analyses of task-based lexicons found in the classroom speech of native and non-native English language instructors IEICE Technical Report [Speech] 108(116),pp.37-42 (共著) |
41. |
2007/08 |
論文 |
Students react confidently to consistent oral classroom commands using controlled vocabulary II,37-40頁 (共著) |
42. |
2000/12 |
論文 |
Reinforcing Grammar Learning Through Oral/aural Communication Course in Japanese Senior High Schools RESEARCH PROJECTS 2000 Monbusho Six-Month Overseas Study Program for Japanese Teachers of English 1-19頁 (単著) |
10件表示
|
全件表示(42件)
|
|
月刊誌、書評、報告集及びコラム
|
学会発表・講演
|
受賞学術賞
|
外部補助金等
1. |
2024/04~
|
自動音声認識を利用したbilingual speech-to-textシステム構築と授業分析への応用 (基盤研究(C)) |
2. |
2023/04~
|
小学校外国語授業コーパス構築からの指導効果検証とCEFR-J準拠の指導法検索ツール開発 (基盤研究(C)) |
3. |
2021/04~
|
早期英語教育イマージョンコーパス構築からの効果要因分析と教育指標の開発 (基盤研究(C)) |
4. |
2020/04~
|
CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究 (基盤研究(A)(一般)) |
5. |
2019/04~2024/03
|
マルチモーダル英語授業コーパスのシステム構築と管理・運用と教師教育への応用 (基盤研究(C)) |
6. |
2019/04~2023/03
|
小学校外国語授業コーパス構築と指導法検索ツールの開発:CEFR-Jに準拠して (基盤研究(C)) |
7. |
2017/04~2019/03
|
デジタルコンテンツを活用した中核人材養成 ESP 英語教材開発と学習効果の分析 (基盤研究 (C)) |
8. |
2015/04~2018/03
|
英語ビデオコーパス構築による授業の発話分析と小・中・高校英語教師への支援 (基盤研究 (C)) |
|
職歴
1. |
1987/04~1994/03 |
北海道札幌清田高等学校 教諭 |
2. |
1994/04~2004/03 |
北海道札幌藻岩高等学校 教諭 |
3. |
2004/04~2014/03 |
北海道札幌開成高等学校 教諭 |
4. |
2014/04~2016/03 |
北海道教育大学 旭川校 英語教育専攻 講師 |
5. |
2016/04~2019/03 |
北海道教育大学 旭川校 英語教育専攻 准教授 |
6. |
2019/04~ |
北海道教育大学 旭川校 英語教育専攻 教授 |
|
資格・免許
1. |
1987/03/31 |
高等学校教諭二級普通免許 外国語(英語) |
2. |
1987/03/31 |
中学校教諭一級普通免許 外国語(英語) |
3. |
1996/12/06 |
実用英語検定1級 |
4. |
1999/01/27 |
通訳案内業(通訳士)免許 (英語) |
5. |
2008/03/26 |
高等学校教諭専修免許 外国語(英語) |
|
社会における活動
1. |
2019/03~ |
Training Medical Staff Members with Basic English |
2. |
2016/10~2021/03 |
放送大学旭川サテライト客員教員 |
3. |
2020/02~2020/02 |
「英語が使える日本人構想と英語教育 〜英語民間試験をヒントとした考察〜」 |
4. |
2017/02~2017/02 |
子供と英語、私たちの英語 - 日本人英語を考える羅針盤 |
5. |
2016/11~2016/11 |
Learning English Language and Using the Language |
|